Categorieën
Harusmuze lyriek NKdeE Tarot P'Tix rigorisme

CEG

T:W8 IT: 34

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

P’TiX CEG-KUV – invoer: chromo Ken Uw Volk – Reeks 20-2
TEN GELEIDE

vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma Chromodienst de BEUKELAAR onder de titel “Ken Uw Volk“.

P’TiX?

ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.

=>

P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.

de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.

geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.

het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.

deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.

in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.

hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.

oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.

zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?



dv@CEE – rev. dv@CEI

gedicht

jeugdmerken

frunnikend haar vingertjes bevoelen dagelijks het fabelland.
open ter blik wipt het neusje vrij en voluit,
de lippen uiten het haar omringende en

niets drukt haar pret.

de adem warmt zich aan betterfood koeken,
het haarfluweel wrijft op het silan-hemd elsève-crème open.
mevrouwen zien beaat hun dochter schrijden in

prinsessentred.

bikkelhandige handen gloeien van zaaien en kappen,
strelen tepels als moeten van eertijds gedrag.
een bel van stilte ploft in ’t paradijs en zij ontbloot

haar schoonheidswet.

invoertekst (2017) – rev. dv@CEG

voor RIGORISME 1.0

ChatGPT 3.5 rewrites

ik gebruik graag mijn eigen gedichten als invoer voor allerlei experimenten met de nieuwe tech. denk aan Oulipo en Flarf , maar ook aan het ideaal van de perfecte vertaling van een gedicht.
veel stelt het nog niet voor. ik maak dagelijks een lichtjes andere prompt 1een ‘prompt’ is wat je vraagt aan zo’n machine, de tekst die je anders typt . de prompts die ik hier geef voor ChatGPT werken ook op Microsoft Bing om het Gedicht van de Dag op diverse manieren te herschrijven.

zo leer ik gaandeweg de techniek beter kennen en krijg ik misschien meer zicht op de mogelijkheden en/of de ongetwijfeld immense impact van al die Deep Learning op de schrijverij in al haar vormen.

in de antwoorden van ChatGPT pas ik enkel de typografie/lay-out aan.

rev. dv@CEI

  • unsollicited but beautiful English translation:
    • GPT prompt: “I’ll give you text. You’ll rewrite it and output it shorter to be no more than half the number of characters of the original text. Keep the meaning the same. Only give me the output and nothing else. Now, using the concepts above, re-write the following text. Respond in the same language variety or dialect of the following text: ””” [input text] ”””

Youth Brands

Her fingers explore the fairyland, frantically.
The nose hops around with open curiosity,
Lips express the surrounding and

Her joy knows no bounds.

Breath warmed by better food cookies,
Silky hair rubs against Silan-shirt, L’Oreal cream opens.
Mothers blissfully watch their daughter

Take princess steps.

Rough hands glow from sowing and chopping,
Stroking nipples as a testament to past behavior.
A bell of silence rings in paradise, and she reveals

Her beauty’s2 i added the “‘s” here, for beauty’s sake :-), dv@CEG law.

  • NED ‘verdichting’
    • GPT prompt: “I’ll give you text. You’ll rewrite it and output it shorter to be no more than half the number of characters of the original text. Keep the meaning the same. Only give me the output and nothing else. Now, using the concepts above, re-write the following text. Respond in Dutch: ””” [input text] ”””

jeugdmerken

vingers op fabelachtig land, niets
drukt haar pret. mevrouwen zien beaat
hun dochter schrijden in prinsessentred.

handen gloeien van zaaien en kappen,
zij ontbloot haar schoonheidswet.

RIGORISME 1.0 maakt een verzameling gedichten grotendeels geschreven voor ik online begon te schrijven (1992-2004), herschreven door het Gedicht van de Dag programma. het fungeert ook als vergaarbak voor ‘losse gedichten’, meer recente schrijfsels zijn dat, die niet de uitvoer van een specifiek schrijfprogramma zijn.

rigorisme INHOUD

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

P’TiX
P’TiX CEG (May 7th, 2023) – P’TiX Invoer nr 42
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is gratis beschikbaar. De uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren. Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen zijn strikt genomen afval van het programma.
Uiteraard gebruik ik dus geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek resulteert m.i. in interessante tekeningen. P’TiX moedigt de gebruikers aan om ook hun eigen ‘gebreken’ op dergelijke wijze als ’talent’ te misbruiken.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan3in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep is en kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ’tekenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken verder uitgewerkt.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@CJR

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEX

rev. ChatGPT-dv@CEC

i tjing hexagram
https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing

hexagram 50 (dǐng) –  “Ketel”

DING (鼎) – “Ding” – stabiliteit, welvaart – “ding, alles is stabiel en welvarend”

H A R U S M U Z E

115 – stilstaan en lopen zijn weg van elkaar
285 – schoonheid vervalt tot schoonheid van het Rot
289 – ziek geheugen sterft aan herinnering
290 – elke gebeurtenis ontkent zichzelf
414 – de Vrije Lyriek kiest zelf haar auteurs
456 – vraag nooit naar de zin van het gebeuren

compiled by dv@CCN

CHATGPT + CTEXT.ORG
Chinese Text Project

CHATGPT + CTEXT.ORG

oorspronkelijke I Tjing tekst met Engelse vertaling: https://ctext.org/book-of-changes/ding

CHATGPT
Hexagram 50 “Ding” (鼎) – “De Kookpot”

Het hexagram “De Kookpot” symboliseert een tijd van samenzijn en gemeenschappelijkheid, waarin mensen zich verenigen om een gezamenlijk doel te bereiken. Net zoals een kookpot verschillende ingrediënten combineert om een heerlijke maaltijd te bereiden, zo moeten de mensen in deze tijd samenwerken om hun doelen te bereiken.

Dit hexagram kan ook wijzen op de noodzaak om bepaalde elementen van ons leven te combineren om balans te vinden. Het kan nodig zijn om verschillende delen van ons leven samen te brengen om een harmonieuze situatie te creëren. Het kan ook wijzen op het belang van samenwerking en het combineren van verschillende talenten en vaardigheden om een gemeenschappelijk doel te bereiken.

In de I Ching wordt de kookpot vaak geassocieerd met rituele praktijken en heilige ceremonies. Het kan wijzen op de noodzaak om te putten uit de spirituele en culturele bronnen van onze voorouders om ons te helpen onze eigen paden te vinden. Het kan ook wijzen op de noodzaak om ons te concentreren op onze eigen spirituele ontwikkeling en ons te richten op onze innerlijke groei.

In het algemeen is Hexagram 50 een positief teken dat wijst op de mogelijkheid om vooruitgang te boeken door samen te werken en te streven naar gemeenschappelijke doelen. Het symboliseert de kracht van samenwerking en het belang van het combineren van verschillende talenten en vaardigheden om succes te behalen.

teksten gegenereerd door ChatGPT op CEF middels de NKdeE account bij OpenAI

disclaimer dv/ChatGPT@CEF

Dit is experimentele output van een fijn afgestemd, publiekelijk beschikbaar OpenAI GPT3.5-model. Alle beperkingen, aanbevelingen en overwegingen vermeld op https://chat.openai.com/ zijn van toepassing.

Lees en overweeg deze zorgvuldig en lees deze teksten met deze feiten in gedachten en hoewel deze teksten waardevol kunnen zijn, vertrouw niet alleen op deze teksten als advies om op te handelen!

Voor goed advies ben je m.i. uiteindelijk altijd beter af door zelf I Tjing te beoefenen.
Iets leren, het sterk recursieve programma daarvan, begint en eindigt altijd bij jezelf.

disclaimer rev. dv@CEH

Tarotkaart van de dag
NKdeE Tarot Deck v. 0.4 – 9 van ZWAARDEN – BESEF – Bb


door CHATGPT op CEF gegenereerde interpretatie van deze kaart:

CHATGPT (NED)

Zwaarden 9 toont een persoon die diep in gedachten verzonken is, omringd door donkere wolken en met het hoofd bedekt door een doek.
het beeld suggereert dat de persoon lijdt aan intense angst en verdriet.
9 zwaarden op de achtergrond suggereren dat deze gevoelens het resultaat zijn van innerlijke strijd en mentale pijn.
de kaart verwijst naar een periode van depressie en hopeloosheid, waarin het moeilijk kan zijn om helder te denken en problemen op te lossen.

Zwaarden 9 wordt in meer occulte lezingen geassocieerd met Yesod, de sefirot in de Kaballa die zich bevindt aan de basis van de Zuilen van Licht en Duisternis.
Yesod wordt vaak geassocieerd met illusies en bedrog, en deze kaart suggereert dat de persoon die deze kaart trekt gevangen zit in zijn eigen illusies en onvermogen om de waarheid te zien.

om uit deze situatie te komen, moet de persoon zijn eigen angsten en zorgen onder ogen zien en leren om te gaan met de waarheid, hoe pijnlijk die ook kan zijn. pas dan kan hij of zij de donkere wolken achter zich laten en een nieuw begin maken.

los van de Kaballa lezen andere interpretaties deze kaart ook als een uitnodiging om dieper in ons onderbewuste te duiken om de bron van onze angsten en zorgen te begrijpen.
door deze gevoelens onder ogen te zien en te begrijpen waar ze vandaan komen, kunnen we ons bevrijden van hun greep en ons pad naar groei en verlichting voortzetten.

rev. dv@CEG

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

dit werk is met liefde opgedragen aan de arbeider, huizenbouwer, muzikant en kunstschilder Julien Vekemans (26/06-1940 – 09/11-2007)

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

er is een lijf dat in haar lijf verblijft.
het is zo ijl en onbestaand dat ik het hier
bevoelen kan. ik typ en typend
raas ik door de data, vrij van hun
betekenis.

mijn vingertoppen vormen ring en
raken het, brengen het tot kraken,
talmen, kraken en ontbolstering.

het is jouw larve die weldra
in haar, in jou, in mij
ontpoppen gaat.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Anke,

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.