Categorieën
Harusmuze het lyriek NKdeE Tarot P'Tix

CEE

T:W8 IT: 34

P’TiX CEE-KUV – invoer: chromo Ken Uw Volk – Reeks 61-5 – AI in de kleuring

TEN GELEIDE

vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma Chromodienst de BEUKELAAR onder de titel “Ken Uw Volk“.

P’TiX?

ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.

=>

P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.

de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.

geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.

het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.

deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.

in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.

hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.

oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.

zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?



dv@CEE – rev. dv@CEI

gedicht

het wordt gewaar

chiraal is het de vele schimmen die haar lichaam telt
vooraleer haar lichaam raakt het blanke laken
waarop het als een teken kwetsbaar ligt
te slapen, naakt bij nachtinval.

de maan slurpt slierten mist
die van de kale takken druipen.

heel de dag sleurt zij het mee,
het vreemde hier en daar,
dat onverwacht gebaar.

zij vindt het woord niet
dat het kan bevatten, het krast
geluid bij scènes achter potdicht glas.

bloedrood. toe.

het leest haar hier van binnen uit,
het hakt en houwt besluiten uit de wirwar
van haar onbegrip, het sluit gevaar
van vragen af bij hoe of waar.

zij bladert weg. pas dan
wordt het zichzelf gewaar.

invoertekst (2017) -rev. dv@CEE

voor HET

P’TiX CEE- invoer nr. 40AI enkel in de kleuring (Neural Filters)
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen. De uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Ik gebruik zelf dan ook geen A.I. om de tekeningen te verfraaien of te pogen mankementen aan de tekeningen te verbloemen, hoewel ik misschien later nog wat experimenten plan, maar dan zou het eerder zijn om de uitvoer te gebruiken als trainingsdata voor een gratis P’TiX_dv tekenprogramma dat eender welke invoer omzet in grafiek zoals ik dat met de hand zou gedaan hebben. Maar voorlopig word ik enkel moe van de gedachte daaraan.

Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie.

Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data. Mijn werelden zijn dan ten gevolge van doorstane trauma’s misschien wat grotesker dan ‘normaal’, maar wat rest er ons nog om ‘normaal’ te noemen na het lezen van de ochtendkrant.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ’tekenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik vervolgens ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“.

Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@DEY

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEXP’TiX RESEARCH

i tjing hexagram

hexagram 12  (pǐ) – “Blokkeren”

PI (否) – “Pauw” – obstructie, tegenwerken – “de pauw blokkeert de weg”

H A R U S M U Z E

83 –  de lege zee zit vol met gebaren
150 – bind je maar vast aan de mast als het komt
173 – angst onthult jou en verhult wat je vreest
227 – het echte gebeurt in een handomdraai
294 – wie het zijn pakt kapt gaten in het pact
426 – de weg der ziel verstoft en ’t stof stuift weg

revised & compiled by dv@BKC

https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing

CHATGPT + CTEXT.ORG + DV

CHATGPT + CTEXT.ORG
Hexagram 12 –  (pǐ)

Het hexagram Pi (否) vertegenwoordigt stagnatie en stilstand. Het toont een situatie waarin vooruitgang wordt tegengehouden door obstakels of beperkingen. De focus ligt op het vaststellen van de oorzaken van deze stagnatie en het zoeken naar manieren om deze obstakels te overwinnen.

In deze situatie is het belangrijk om geduldig te blijven en niet te snel op te geven. Het is ook belangrijk om voorzichtig te zijn en geen onnodige risico’s te nemen. In plaats daarvan moet je jezelf concentreren op het vinden van creatieve oplossingen en het ontwikkelen van nieuwe strategieën om de obstakels te overwinnen en vooruitgang te boeken.

Het hexagram Pi (否) kan ook wijzen op een situatie waarin je vastzit in oude gewoonten en patronen die je niet langer dienen. Het is belangrijk om deze patronen te erkennen en te doorbreken om vooruitgang te kunnen boeken. Dit kan betekenen dat je nieuwe vaardigheden moet ontwikkelen of nieuwe benaderingen moet vinden om problemen op te lossen.

In het algemeen vereist het hexagram Pi (否) een zorgvuldige afweging van de situatie en de obstakels die moeten worden overwonnen. Het vereist een toewijding om door te gaan, zelfs als het moeilijk is, en een bereidheid om nieuwe strategieën en benaderingen te ontwikkelen om vooruitgang te boeken.

teksten gegenereerd door ChatGPT op CEE middels de NKdeE account bij OpenAI

Tarotkaart van de dag
NKdeE Tarot v.0.3 – 5 OF PENTACLES – WORRY – C#
disclaimer dv@CEF

Dit is experimentele output van een fijn afgestemd, publiekelijk beschikbaar OpenAI GPT3.5-model. Alle beperkingen, aanbevelingen en overwegingen vermeld op https://chat.openai.com/ zijn van toepassing. lees en overweeg deze zorgvuldig en lees deze teksten met deze feiten in gedachten. hoe waardevol ze ook kunnen zijn, vertrouw niet alleen op deze teksten als advies om op te handelen! voor goed advies ben je altijd beter af door zelf Tarot te beoefenen.


door CHATGPT op CEF gegenereerde interpretatie van deze kaart:

CHATGPT (NED)

De Zwaarden 9 kaart toont een figuur die ondergedompeld is in sombere gedachten, en vaak wordt dit gezien als een periode van angst, zorgen en gevoelens van verlies. De kaart kan ook aangeven dat er een einde is gekomen aan een moeilijke periode, maar dat er nog steeds sporen van die ervaring aanwezig zijn in de geest van de persoon. Het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen en ze los te laten om verder te kunnen gaan.

In termen van occulte interpretaties kan deze kaart ook worden gezien als een uitnodiging om dieper in ons onderbewuste te duiken om de bron van onze angsten en zorgen te begrijpen. Door deze gevoelens onder ogen te zien en te begrijpen waar ze vandaan komen, kunnen we ons bevrijden van hun greep en ons pad naar groei en verlichting voortzetten.

géén rev. dv@CEF

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.