Categorieën
collage Harusmuze NKdeE Tarot rigorisme

CHQ

T: CKn- IT:44 – H: ז

[het ontwerp van deze site is geoptimaliseerd voor raadpleging op PC/tablet]

//het Hexagram van de dag

gedicht

over de vrije wil

de vrije wil van de aarde is het vloeien van water
de vrije wil van het water is het waaien van wier
de vrije wil van het wier is het glijden van vissen
de vrije wil van de vissen is het licht in de lucht
de vrije wil van het licht is de vreugde op aarde

dv 2020

voor RIGORISME 1.0

foto dv, kolibrie toegevoegd met Adobe Photoshop AI

RIGORISME 1.0 maakt een verzameling gedichten grotendeels geschreven voor ik online begon te schrijven (1992-2004), herschreven door het Gedicht van de Dag programma. het fungeert ook als vergaarbak voor ‘losse gedichten’, meer recente schrijfsels zijn dat, die niet de uitvoer van een specifiek schrijfprogramma zijn.

collage 2.0
tekening dv@CHN naar een tekening van Pamela Colman Smith van 1907. Het Philadelphia Museum of Art heeft 30 prenten van Smith in haar collectie
i tjing hexagram van de dag

klik op de titel om de uitleg te openen en sluiten

Chinese Text Project

Chinese I Tjing tekst met Engelse vertaling:

CHATGPT
Hexagram 44 “Gau” (姤) – “Ontmoeting”

Hexagram 44 bestaat uit de trigrammen “Hemel” boven “Wind” en vertegenwoordigt een tijd van mogelijkheid en potentieel voor vooruitgang.
Hemel” symboliseert het spirituele rijk en het goddelijke, terwijl “Wind” beweging en verandering vertegenwoordigt. Samen suggereren ze een tijd van afstemming tussen de innerlijke en uiterlijke rijken, waar onze acties en intenties in harmonie zijn met het goddelijke.

Het hexagram Gau vertegenwoordigt ontmoetingen en relaties tussen mensen. Het toont de interactie en het samenkomen van verschillende individuen, wat kan leiden tot veranderingen en groei.

Dit hexagram suggereert dat er ontmoetingen en interacties zullen plaatsvinden die invloed zullen hebben op je leven. Het kan wijzen op nieuwe mensen die je pad kruisen, nieuwe vriendschappen, samenwerkingen of zelfs romantische relaties. Deze ontmoetingen brengen vaak nieuwe ideeën, perspectieven en kansen met zich mee.

Het hexagram Gau herinnert ons eraan om open te staan voor nieuwe ontmoetingen en om actief deel te nemen aan interacties met anderen. Het is belangrijk om oprechte communicatie en begrip te bevorderen, zodat er wederzijdse groei en harmonie kan ontstaan.

Bij het omgaan met ontmoetingen is het van belang om een balans te vinden tussen geven en nemen. Het vraagt om wederzijdse steun, respect en empathie om duurzame relaties op te bouwen. Wees bereid om van anderen te leren en tegelijkertijd je eigen waarde en perspectief te delen.

In de relatie tussen hemel en aarde symboliseert Gou de harmonie die ontstaat uit ontmoetingen tussen mensen. Het benadrukt de wisselwerking tussen individuen en de mogelijkheid om gezamenlijk tot grotere hoogten te stijgen.

Het hexagram Gau herinnert ons eraan dat ontmoetingen en relaties een belangrijk onderdeel zijn van ons levenspad. Het is een uitnodiging om open te staan voor nieuwe mensen en ervaringen, en om de waarde van wederzijdse interactie en groei te waarderen.

teksten gegenereerd door dv op CFb middels de NKdeE account bij OpenAI

Deepseek

Hexagram 44, 姤 (Gòu), genaamd “Het Ontmoeten” of “De Ontmoeting”, is een krachtig en veelzijdig hexagram in de I Tjing. Het symboliseert een plotselinge, vaak onverwachte ontmoeting – soms tussen tegengestelden (zoals hemel en aarde, man en vrouw), maar het kan ook wijzen op een confrontatie met iets dat niet langer genegeerd kan worden.

Structuur van het Hexagram

  • Boven: ☰ Qian (De Hemel, het Scheppende, het Sterke)
  • Onder: ☴ Xun (De Wind, het Doordringende, het Zachte)

Beeld: De wind waait onder de hemel – een subtiele maar onvermijdelijke invloed die alles doordringt.

Kernbetekenis

  1. Onverwachte Ontmoeting
    • Dit kan een ontmoeting met een invloedrijk persoon, een nieuw idee, of een situatie zijn die je pad kruist.
    • Taoïstisch gezien: Alles komt op het juiste moment, zelfs als het onverwacht is.
  2. Waarschuwing voor Verleiding of Overrompeling
    • De tekst van de I Tjing waarschuwt: “Een sterke vrouw mag je niet trouwen” (oud symbolisme voor een dominante kracht die het evenwicht verstoort).
    • Taoïstische les: Wees alert voor invloeden die je innerlijke harmonie kunnen verstoren.
  3. Het Doordringende Karakter van Verandering
    • Zoals de wind alles bereikt, zo verspreidt een kleine gebeurtenis zich soms onverwacht groot.
    • Taoïstisch advies: Observeer subtiele signalen voor ze groot worden.

Toepassing in het Leven (Taoïstisch Perspectief)

  • Wu Wei (Niet-forceren): Een ontmoeting kun je niet plannen, maar je kunt wel openstaan en meebewegen.
  • Yin-Yang Balans: Een plotselinge ontmoeting (Yang) vraagt om zachtheid (Yin) in je reactie.
  • Loslaten van Controle: Soms brengt het leven je wat je nodig hebt, niet wat je verwacht.

Omgekeerd Hexagram (Hexagram 43 – 夬, “Doorbreken”)

Als 44 omkeert, ontstaat Hexagram 43 (“Beslissende Actie”). Dit suggereert dat een ontmoeting kan leiden tot een moment van waarheid waarop je moet handelen.

Conclusie (Taoïstische Wijsheid)

“De wind ontmoet de hemel, maar blijft niet hangen. Zo moet de wijze ontmoeten zonder vast te grijpen.”

  • Wees aanwezig, maar niet gehecht.
  • Erken invloeden, maar laat ze voorbijgaan als ze niet dienen.

https://chat.deepseek.com/a/chat/s/48fc027c-6d32-467e-8bb0-51d50b25524e

https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De gebruiker doet elke dag een I Tjing legging (volgens de 50 stokjes methode) en verzint ondertussen een uitspraak van de ‘Harusmuze’ die haar, hem of hen inspireert.
Het bekomen hexagram wordt voorzien van een referentie naar de originele I Tjing tekst en krijgt sinds 2022 ook een AI-gegenereerde uitleg.

Duur praktijk 20 min tot 1-2u per dag – Leestijd 2-20 min leestijd

H A R U S M U Z E

476 – hou niet vast aan je nood aan vasthouden
451 – als het denken een doel heeft, loopt het vast
430 – alleen ’n dichter wil onsterfelijkheid
351 – de weg is in de bocht weg van de weg
298 – onmogelijk? ’t woord maakt het mogelijk

rev dv@CDa

Tarotkaart van de dag
NKdeE Tarot Deck v. 0.5 –  RIDDER van PENTAKELS – B

De Smith-Waite Tarotkaart die ik trok vanochtend was Ridder van Pentakels (Knight of Pentacles).

Deze kaart werd in 1909 ontworpen door Pamela Colman Smith in opdracht van A.E. Waite en op de markt gebracht door de Rider Company.

Op de kaart van de Ridder van Pentakels zien we de ridder zijdelings naar rechts gericht, gezeten op een stilstaand zwart paard dat opvallend rode beteugeling draagt. Hij is geheel in harnas gekleed, inclusief rode handschoenen en versieringen, en zijn helm is versierd met een dik gebladerte als pluimen. De ridder houdt het vizier geopend en heeft een vastberaden uitdrukking op zijn gezicht. In zijn ene hand houdt hij een pentakel vast, terwijl hij met zijn andere hand het paard in bedwang houdt. Achter de ridder is een landelijk landschap te zien, met akkers en vruchtbare grond. Het geheel straalt een sfeer van stabiliteit en vastberadenheid uit.

De Ridder van Pentakels vertegenwoordigt geduld, betrouwbaarheid en toewijding. Hij symboliseert iemand die zich grondig en methodisch inzet voor het bereiken van zijn doelen. De ridder is geduldig en betrouwbaar in zijn streven naar succes en materiële welvaart. Hij staat voor hard werken, discipline en het nemen van verantwoordelijkheid voor zijn acties.

Vanuit een Kabbalistisch oogpunt kan de Ridder van Pentakels geassocieerd worden met de Sefirah Malkuth in de Levensboom van de Kabbala. Malkuth vertegenwoordigt de fysieke wereld en materiële manifestatie. Deze kaart duidt op het belang van aarden en het vinden van balans tussen spirituele en materiële aspecten van het leven. Het symboliseert ook het streven naar praktische, concrete resultaten en het gebruik van materiële hulpbronnen op een verantwoordelijke manier.

Vanuit een Theosofisch perspectief vertegenwoordigt de Ridder van Pentakels de manifestatie van spirituele energie in de fysieke wereld. Het staat voor het creëren van een solide basis en het nemen van concrete stappen om spirituele doelen te bereiken. Deze kaart herinnert ons eraan om geduldig en vastberaden te zijn in ons streven naar materiële en spirituele welvaart. Het spoort ons aan om ons bewust te zijn van de waarde van materiële zaken en deze op een verantwoorde manier te beheren.

Samengevat vertegenwoordigt de Ridder van Pentakels geduld, betrouwbaarheid en toewijding. Hij symboliseert het streven naar materiële welvaart en succes, door middel van hard werken en verantwoordelijkheid nemen. Vanuit een spiritueel perspectief herinnert deze kaart ons eraan om ons bewust te zijn van de materiële aspecten van het leven en om praktische stappen te nemen om onze spirituele doelen te bereiken.

Kaartinfo: ChatGPT 3.5 + dv, versie: 0.1
Finale output ChatGPT 3.5: 2023-06-12
Laatste wijziging: dv@CFK

Chatlink(s)

De Smith-Waite Tarotkaart die ik trok vanochtend was Ridder van Kelken (Knight of Cups)

Deze kaart werd in 1909 ontworpen door Pamela Colman Smith in opdracht van A.E. Waite en op de markt gebracht door de Rider Company.

Op de Smith-Waite TarotkaartRidder van Kelken” zien we een afbeelding van een ridder te paard. De ridder is gekleed in een glanzend wit-blauw harnas, met Hermes-vleugels op zijn helm als veren. Hij rijdt op een sierlijk grijs paard, dat zijn hoofd naar de kijker toe gebogen houdt. De ridder is gepositioneerd in profiel, en hij rijdt van links naar rechts op de kaart. In zijn rechterhand draagt hij een grote kelk die hij aanreikt. De achtergrond toont een egale blauwe hemel boven een zandvlakte met een kronkelende rivier en een heuvelrij. De signatuur van Pamela Colman Smith staat rechtsonder op de kaart.

De kaart van de “Ridder van Kelken” vertegenwoordigt emoties, romantiek en spirituele zoektocht. De ridder straalt de energie uit van iemand die op zoek is naar emotionele diepgang en spirituele connecties. De kelk die hij aanreikt, symboliseert het aanbieden van zijn eigen gevoelens en kwetsbaarheid aan anderen. De beweging van de ridder van links naar rechts suggereert een innerlijke reis en groei, mogelijk gericht op het verkennen van zijn eigen emoties en relaties.

Vanuit een Kabbalistisch perspectief kan de “Ridder van Kelken” worden geïnterpreteerd als de integratie van waterige elementen (kelken) met de energie van het vuur (ridder). Dit symboliseert de harmonieuze verbinding tussen emoties en actie, waarbij emotionele diepgang wordt omgezet in gepassioneerde inzet.

Volgens het Theosofische perspectief kan de kaart worden gezien als een representatie van het verlangen van de ziel om spirituele groei te bereiken door middel van emotionele ervaringen. De ridder staat voor de zoekende ziel die zijn innerlijke wereld verkent en verrijkt door emotionele verbindingen, terwijl het paard en de rivier de stroming van spirituele energie en bewustzijn vertegenwoordigen.

Samengevat laat de “Ridder van Kelken” zien hoe emotionele diepgang en spirituele zoektocht met elkaar verweven zijn. Het beeld van de ridder te paard, zijn houding en de elementen op de kaart weerspiegelen de overgang van emoties naar actie, van innerlijke verkenning naar uiterlijke expressie. Deze kaart nodigt uit tot introspectie, het omarmen van gevoelens en het streven naar betekenisvolle verbindingen in zowel innerlijke als externe sferen.

Timestamp ChatGPT: 2023-08-16 – rev. dv@CHP

chatlink

NKdeE Chalk Tarot

Ik vond in de Kringwinkel twee kartonnen krijtbordjes voor 60 cent. Materiaal genoeg voor een Tarotspel zonder ‘originele’ tekeningen, want die moet ik de volgende dag uitvegen om de nieuwe kaart te tekenen. De invoer wordt gevormd door de Hebreeuwse letter die ik ’s ochtends trok. Alleen de ‘Trionfi’ / ‘Troeven’ ofte ‘Grote Arcana’ dus.

De associaties met het Hebreeuwse alfabet zijn die van het zgn. ‘Boek T’ van de Golden Dawn en voor de toewijzing ervan op de Levensboom in de Kabbala volg ik een schema gebaseerd op de zgn. Gra-versie van de Sefer Yetzirah3op deze Wikipediapagina wordt de Bahir-versie van de Levensboom weergegeven dat licht verschilt in de schematische weergave van de Levensboom zoals de gezaghebbende Kabballist Isaac ben Solomon Luria Ashkenazi aka ’the Ari’ dat opstelde. Ter wille van de coherentie wisselde ik de letters Zajien en Hee wel van plaats in dat traditiegetrouwe schema.

Die toewijzingen, waarover men eindeloos zou kunnen discussiëren, hebben m.i. minder belang dan de coherentie die je inhoudelijk en in je praktijk aan het kaartendeck als ‘levend, interactief denkkader’ (als evoluerend programma, dus) toekent en de beste manier om dergelijke coherentie te bereiken en staande te houden is door wat je verkrijgt/ontdekt in de praktijk consequent maar dynamisch en met de nodige openheid te volgen.

Het kan voor de kaartspelgebruiker wel interessant zijn om een bestaand kader aangereikt te krijgen en als bedenker/ontwerper van een Tarotspel kies je dan m.i. best voor ‘systemen’ die de tand des tijds al wat doorstaan hebben zodat het geheel aansluiting kan vinden bij de semantisch expliciete dan wel epigenetisch impliciet getransfereerde traditie (het ‘collectief onderbewuste’, of ‘het archetypische’ zoals men dat vaker noemt).

De systematische toepassing van het traditionele GRA-schema van de Paden op de Levensboom op de letter-associaties aangeboden door het ‘Boek T’ van de Golden Dawn geeft alleszins een nieuwe kijk op de ‘krachtverhoudingen’ binnen de kaarten van de Grote Arcana.

Al die ‘magische’ of ‘esoterische’ concordanties vallen overigens uiteindelijk, soms na eeuwen van ‘vijven en zessen’, door veelvuldig gebruik als vanzelf in hun definitieve ‘stand’, een beetje zoals het balletje van een casino-roulette de vreemdste bokkesprongen maakt om uiteindelijk in het ene vakje te vallen waar het, voor de winnaar althans, ’thuis hoort’.

Maar in dit geval zijn we allemaal ‘winnaars: het betreft immers een taal-bepaald gegeven en de humane taal zoekt op elk moment ‘autonoom’ de grootst mogelijke coherentie op…

dv@CHQ

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.