Categorieën
finis mundi Harusmuze NKdeE Tarot P'Tix

BKd

T:I IT:52

P’TiX
P’TiX BKc
OVER P’TiX

P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.

De uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is gratis beschikbaar. de uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

De tekeningen zijn gegarandeerd 100% handmatig, de computer wordt alleen gebruikt voor het scannen en inkleuren, zonder wijzigingen in de oorspronkelijke tekening.

P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep is en kan zijn.

Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag ingekleurd met waterverf en op de derde dag bijgewerkt met Oost-Indische inkt. De versie met inkleuring wordt gebruikt/getoond in het Collage 2.0 programma.

NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

rev. dv@CJR

P’TiX invoer TABEL

Klik op het PI-cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken:

12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEX

rev. ChatGPT-dv@CEC

gedicht
siddering

met kriebels in het hemd,
met de geurige geilvingers in lederen sleuven,
met uitpuilende kopersogen
zoekt men de bruid.

sprekend als had zij monden die spraken:
“geef ons heden nog een briesje kabbeltaal
vanuit het blauwe walmkanaal, een schicht
van wit in het rode amber van erbarmen”.

meer nog. altijd
meer. hang hoog de wifiwinkelhaak.
negeer het bezoekverbod.
ontbloot het oker
laat de spartelwormen vrij
in het groot bederf.

mmn…nooit was genot zo moeiteloos.
nooit zo goedkoop.

volkomen  plug and play.
het hoofd tot op neushoogte invulbaar.
het bekken wiegt mee met de rol van de zee.
minimaal onderhoud.
eeuwigheid duurt er een uur.

siddering. zie
de ring.

bewaar het moment.

invoer (2018 >2008)

voor finis mundi

i tjing hexagram van de dag

hexagram 52 (gèn) – “stilstand”

Geheugendeun: “Kun kan je kalmte doen kunnen

H A R U S M U Z E

94 – blij of triest, nooit geraak je hier vandaan

uit de oneindige lus van de Samsara geraken is voor Boeddhisten en Hindoeïsten een uiterst respectabel levensdoel, hoe klein ook de kans dat je daarin ooit zal slagen. deze mensen geloven dus in een individuele geest of ziel die gevangen zit in die lus van dood en wedergeboorte.

in het monotheïstisch paternalistisch westerse denken kan je dat soort zaligheid bereiken door je hemel te ‘verdienen’, een kwantificatie van het Niets die bepalend is geworden voor de karikatuur van de mens als consument gevangen in de negatieve spiraal van het Hebben en het Zijn. het individualisme viert zo, sinds de ‘dood van God’ uiteindelijk hoogtij in de nihilistische orgie van nijd die we thans beleven. er komt dan, zoals te zien is op de tekening, een scheidingslijn tussen ‘winnaars’ die naar de hemel mogen en verliezers die in de hel belanden.

de Harusmuze neigt hier naar het Taoïsme waarin het individuele leven enkel een expressie is van de universele Wereldziel. de mens ‘heeft’ geen individuele Ziel die ‘bestaat’ in het kwantificerende Zijn.
er zijn geen winnaars of verliezers en je kan je eigen ziel niet redden want die heb je niet. het ik is een voor ons levensnoodzakelijke constructie bovenop het Echte dat niet ‘is’ of ‘bestaat’ maar dat gebeurt.

maar waarom dan, waarom gebeurt het en waarom gebeurt het zo? alle waarom-vragen worden in de Kathedraalse Leer, net als in het Taoïsme overigens, beantwoord met het afdoende antwoord dat heel het Zijn en al het Hebben van de dominante orde maar ook het individualisme van het Boeddhisme verwerpt: “het zal u leren!”

354 – de herstelling vernietigt het gebrokene

kintsugi (“gouden naden”) is de Japanse kunst van het herstellen die van de herstelling een versiering maakt en zo niet alleen benadrukt dat alles vergankelijk is maar ook de ijdelheid van het herstellen in de kijker zet.

de artisanale praktijk wordt in verband gebracht met de wabi-sabi idee in de Japanse cultuur zoals die in het Boeddhisme is ontwikkeld.

de Harusmuze heeft daar het geduld niet voor.
kapot is kapot en scherven brengen geluk.

433 – ’t narrenschip brengt geen vangst op het droge

het Fregat van de Vrije Lyriek wordt aangedreven door onomatopeeën uit de verzen van Poeshkin.

Tarotkaart van de dag

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

dit werk is met liefde opgedragen aan de arbeider, huizenbouwer, muzikant en kunstschilder Julien Vekemans (26/06-1940 – 09/11-2007)

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

Noten[+]

Geef een reactie

This website uses the awesome plugin.