
TEN GELEIDE
vanaf CAD is er gestart met een subroutine van het P’TiX programma die als invoer niet de 52 inktvlekken neemt, maar 310 chromo-prentjes destijds uitgegeven door de Antwerpse firma ‘Chromodienst de BEUKELAAR‘ onder de titel “Ken Uw Volk“.
P’TiX?
ik vind de laatste jaren veel rust en troost in het tekenen. gewoon tekenen met een potlood en een gom op papier.
om mijzelf in die activiteit aan te moedigen en verder te ontwikkelen, bedacht ik de P’TiX routine.

=>

P’TiX werkt met een vaste, cyclische invoer.
ik neem elke dag de volgende van de 52 beschikbare vlekken in inkt en bister op karton en ga daarmee aan de slag.
het resultaat is dan de ‘uitvoer‘ van het programma.
hoe langer ik de routine kan aanhouden, hoe groter de kwaliteit van de uitvoer als invoer voor het te trainen AI-model.
de P’TiX uitvoer (de tekeningen) kan je, consecutief geordend op nummer van invoer (de 52 inktvlekken), raadplegen via het P’TiX Invoer tabel:
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
oja: ik beschrijf (de routines van) al mijn bezigheden als programma’s, want voor mij zijn ze dat ook, al sinds 2017.
geheel mijn creatieve praktijk verloopt (geprogrammeerd in vaste routines door mijzelf, en dus) routineus.
het culturele paradigma van het boek is m.i. thans geheel opgeschoven naar het paradigma van het (interactieve) programma.
deze werkwijze was voor mij dan ook geen keuze, maar een vanzelfsprekendheid.
het geheel van mijn consistente routines biedt mij de stabiliteit die ik nodig heb als auteur en als mens. sinds de tijd dat ik deze manier van werken ontdekte, wil ik niets anders meer. het ontdekken was voor mij een ware revelatie.
in een woord: het werk geeft mij rust en een gevoel van verbondenheid.
dat lijkt mij van onschatbare waarde in deze extreme tijden.
hoe dan ook: ik vaar er wel bij, het sterkt mij en ik leer elke dag ontzettend veel bij.
ik kan (althans delen van) mijn werkwijze dan ook met een warm hart aanbevelen, sowieso omwille van het heilzame, helende effect ervan.
oja 2: de vaste, dagelijkse en vooral aangehouden routine maakt het ook mogelijk om mijn persoonlijke manier van tekenen te bewaren met behulp van AI Deep Learning technieken en zo de opgedane inzichten en werkende modellen aan te wenden voor educatieve doeleinden.
zulks kan sinds kort, en het werk zelf doet mij deugd genoeg, dus waarom niet?
dv@CEE – rev. dv@CEI
gedicht
L A I S

CCXX de flessen, getooid met engelenhaar, zijn van een hard groen oliederivaat. 't in 3d geprint idee verwijst naar vrede op gaia, drijvende op haat. in opdracht van mannen in celibaat. de zee zit vol lijken, god en zijn brol: de wibrarevolutie eist haar tol. gedenk het trillen van het spinnewiel, hoe scheef het loopt, op 't einde van de bol. wij zijn blind voor elkaar, dood voor de ziel.
invoertekst (2017) – rev. dv@CED
LAIS is de geschiedenis van een verwording. Het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden. ‘Het’ schrijft, tegen beter weten in, LAIS waarin het misschien nog bestaan kan voor een lezer uit de toekomst.
LAIS wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders. Het werk zal uiteindelijk uit minimaal 449 dizaines bestaan.
LAIS is dan ook in zekere zin een update van de DELIE van Maurice Scève, een complex werk gepubliceerd in 1544, waarvan alvast de strikte vorm en het aantal dizaines werden overgenomen.
Het dizain van Scève is een oude Franse dichtvorm.
Een dizain telt 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema: ababbccdcd.
De uitvoer van LAIS als programma is invoer voor een nog op te zetten AI dizain-programma.

OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal generatief grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één tekening maken vertrekkende van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
De aldus gegenereerde tekeningen worden stapsgewijs ontwikkeld, ook met hedendaagse grafische technieken (Photoshop) en AI beeldgeneratie.
De resulterende grotesken vormen een poel van monstruositeiten waarin misschien wel een nieuwe beeldtaal kan ontkiemen en groeien.
Ondertussen is het vooral zalig om de fantasie via motorische gewoontes en doorheen de lussen van de visuele feedback tijdens het tekenen onbelemmerd op het papier te laten vloeien: wat je hier ziet is dus vooral het restant van een uiterst aangename beleving, een spoor dat hopelijk aanspoort tot emulaties van de gevolgde methodes.
Zoals elk programma, elke routine die ik ontwikkel ligt in P’TiX de nadruk op het proces, op de gebruikerservaring en niet op het resultaat. De geproduceerde tekeningen, de ‘afgewerkte’ aquarellen of pentekeningen zijn strikt genomen afval van het ‘beleefde’ programma.
Echt ‘goed tekenen’ zal ik overigens nooit kunnen. Ik ben zwaar bijziend en net dat gebrek – ik zie letterlijk nooit wat ik teken – resulteert m.i. in interessante tekeningen. Elke afwijking is m.i. een talent, een potentie. Een zwaar bijziend iemand ‘ziet’ en ervaart de gedeelde realiteit anders, die differentie is een meerwaarde. Het P4iX-programma geeft mensen met beperkte visuele vermogens de kans om ‘hun’ getekende realiteit te ontwikkelen, los van de fotografische projectie, het programma nodigt uit tot een intuïtieve exploratie van de gestiek en de grafische feedback daarvan.
Uiteindelijk zorgt de natuurlijke ontwikkeling van de tekengewoontes toch steevast voor een visueel min of meer coherente ‘wereld’, net zoals onze perceptie onze ‘realiteit’ gewoontegetrouw opbouwt uit vertrouwde data. Het delen van die intieme, poëtische wereld met een machinale intelligentie als volwaardige partner in een creatief proces lijkt een interessant idee.
P’TiX kan ondertussen voor alle gebruikers ook werken als therapeutisch programma. Het moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan1in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. Als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is. Er schuilt een lichte vorm van rebellie in de ‘code’ van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep kan zijn.
Historiek
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag en de daarop volgende dag met diverse technieken 2meestal aquarel verder uitgewerkt.
De tekengewoontes die ik gaandeweg ontwikkel in het P’TiX programma gebruik ik ook in varianten van het programma, waarbij er dan andere invoer gebruikt wordt, bv. zwart-wit foto’s uit oude magazines in de “POST P’TIX PATRIOTE” variant of het Vianderdomein in “P’TIX OUTDOOR“, of oude fresco’s in het “Italië-boek”.
– Op DEb is er een ‘pagina’ begonnen waarop ik notities, citaten en opmerkingen bijhoud over of in verband met de P’TiX tekenmethode: P’TiX research.
– Vanaf DLF worden er (soms) in een vierde stap varianten, kopieën en/of extracten aangemaakt, waarbij Firefly, de generatieve AI bot van Adobe, (soms) ook mag meespelen.
De hier getoonde invoer en uitvoer van het P’TiX programma kan zondermeer worden gebruikt en is, zoals alles op deze site gratis en onvoorwaardelijk beschikbaar voor iedereen.
NKdeE 2025 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
rev. dv@DLB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met voorbeelden van uitvoer te bekijken:
i tjing hexagram
Hexagram 19 – 臨 (lín) – “Naderen”
LIN (臨) – “Lien” – naderen, nabijheid – “de link met Lien komt van de Walen”
H A R U S M U Z E
臨
28 – niets is onbewogen in beweging
79 – het moet weg om weg te kunnen worden
118 – zelfbedrog dooft de angst met hoop en moed
137 – allez vooruit, de achteruit is stuk
141 – de zon is zo groot als haar linkervoet
170 – maak de weg tot woonst en de woonst tot weg
326 – het zeggen hekelt spraak die ’t spreken mist
343 – de taakverdeling heeft uw hulp niet nodig
359 – jouw standpunt is waar jij zal ondergaan
compiled by dv@ CBN

凡益之道 與時偕行
De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De gebruiker doet elke dag een I Tjing legging (volgens de 50 stokjes methode) en verzint ondertussen een uitspraak van de ‘Harusmuze’ die haar, hem of hen inspireert.
Het bekomen hexagram wordt voorzien van een referentie naar de originele I Tjing tekst en krijgt sinds 2022 ook een AI-gegenereerde uitleg.
Duur praktijk 20 min tot 1-2u per dag – Leestijd 2-20 min leestijd
- Lees meer over het Harusmuzeprogramma
- Bekijk alle Harusmuzes
- Harusmuze Doc (oude versie)
Hexagram 19 – “Lin” (臨)

CHATGPT + CTEXT.ORG + DV
NKdeE Consensuele hexagram Explicatie 3een NCE is een dynamische oplossing die zich pas na geruime tijd en veelvuldige raadpleging stabiliseert in wat we dan een ‘consensus’ noemen
CTEXT.ORG: https://ctext.org/book-of-changes/lin
CHATGPT + dv
“Lin” verwijst naar het moment van aankomst, of de tijd waarop iemand of iets aankomt op een bepaalde bestemming of locatie.
het hexagram bestaat uit het trigram 兌 Duì – Meer, onder 坤 Kūn” – Aarde.
兌 staat voor het creatieve, het sterke en het actieve,.
坤 staat voor het ontvangende water, het rustige.
dit kan beduiden dat de aankomst van iets of iemand plaatsvindt door middel van actie en rust, waarbij actie wordt ondernomen om de rust te bereiken.
in de wereld van de menselijke ervaring duidt dit hexagram op een belangrijke overgang of een nieuwe fase in het leven, waarbij er een gevoel van aankomst op een bestemming is.
het kan ook wijzen op het belang van een goede voorbereiding op een dergelijke overgang, zodat de overgang soepel en succesvol verloopt.
in de I Tjing wordt aangeraden om bij deze overgangen deugdelijk en adequaat te handelen, zonder te aarzelen of te vertragen.
het is ook belangrijk om te zorgen voor een stevige basis en een sterk fundament, zodat er een veilige en stabiele landing kan plaatsvinden
gegenereerd door ChatGPT op CED – rev. dv@CED
Tarotkaart van de dag
door CHATGPT op CEB gegenereerde interpretatie van deze kaart:
CHATGPT (NED)
De Koning van Zwaarden vertegenwoordigt een krachtige en strijdlustige energie die gericht is op intellect en logica. Deze kaart laat zien dat je in staat bent om situaties helder en objectief te analyseren en dat je in staat bent om met overtuiging en vastberadenheid te communiceren. Je kunt snel beslissingen nemen en rationele oplossingen vinden voor problemen.
In termen van esoterische interpretaties vertegenwoordigt de Koning van Zwaarden het element Lucht, dat staat voor het intellect en de geest. Hij kan ook worden gezien als een vertegenwoordiger van het sterrenbeeld Waterman, dat bekend staat om zijn innovatieve en onafhankelijke geest.
De kaart kan wijzen op een noodzaak om je geest te scherpen en je gedachten te ordenen, zodat je duidelijkheid en helderheid kunt krijgen over situaties in je leven.
Het kan ook een aanmoediging zijn om je communicatieve vaardigheden te verbeteren en assertiever te worden in het uiten van je ideeën en meningen.
rev. dv@CED
~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.
steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:



Noten