Categorieën
Harusmuze LAIS NKdeE Tarot P'Tix

BKF

T:C8 IT:54

P’TiX
P’TiX BKF – ‘King of Thumbs’

over P’TiX

P’TiX is een educatief, grafisch NKdeE programma dat van accidentele en intentionele invoer middels intuïtieve, semi-bewuste visuele projecties van de gebruiker (proefpersoon/patient/tekenares) elke dag minstens 1 narratieve potloodtekening produceert in een vierkant formaat.

P’TiX Basics

– de code van drie letters in de titels van de uitvoer is de datum van publicatie in een eigen formaat van de NKdeE.

– de accidentele invoer bestaat 52 vlekken in Oost-Indische inkt en bister gemaakt door de gebruiker.
de vlekken werden met een glasplaat op verloren kartonpapier afgedrukt, een procédé waarover de gebruiker geen enkele controle heeft en ze zijn ook in een duur gemaakt (minder dan 5 minuten) die geen intentionaliteit toelaat.

– elke dag wordt 1 vlek ‘nagetekend’ tot een niet nader bepaalde gelijkenis. de gebruiker is geheel vrij op welke manier en in hoeverre/hoelang zij de invoervlek wil ‘natekenen’.

– een volledige cyclus van het programma bestaat uit 52 dagen/tekeningen. een uitvoercyclus is pas geldig als er geen hiaten zijn in de productie.

– het P’TiX programma kent een aantal varianten waarbij de ervaring opgedaan in de dagelijkse routine wordt toegepast op andere invoer. de uitvoer daarvan wordt desgevallend benoemd met [XXX]+ ‘Extra’ waarbij XXX staat voor de lettercode van de dag waarop de uitvoer geproduceerd werd.

P’TiX invoer
12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152
Klik op het cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken.

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEX

gedicht
LAIS CCXCVII
Dag kleed. Ik kus jouw stof, zachte gruwel
van de dood die mij omsluit, ik draai om
en om mijn zuil van git, ik is een spel,
staatsgreep, grijplok, ik voelt mij heerlijk dom
omdat ik te laat of nooit ergens kom.
  De ochtend dan. Ik blijf erin bestaan.
  Jouw dag was nacht, geen zon wil in mij gaan.
  Er rest nog nevel in dit vilten kleed
mijn megagolemegorijk. De maan
spelt er mijn naam. Zacht zoent zij het leed.

invoer: 8/02/2015 verwerkt op 15/02/2021 rev. dv@BKF

LAIS is de geschiedenis van een verwording. het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden. het ego van de auteur sterft in wansmakelijk zelfbeklag als god in ’t diepst van zijn gedachten, het schrijven zelf echter wil van geen wijken weten.
‘het’ rest, begraven in het desolate landschap van een dode taal maar argeloze lezers wekken het sporadisch tot de hel van een onmogelijk leven.

LAIS wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders. het werk zal uiteindelijk uit minimaal 449 dizaines bestaan.

LAIS is dan ook in zekere zin een update van de DELIE van Maurice Scève, een complex werk gepubliceerd in 1544, waarvan alvast de strikte vorm en het aantal dizaines werden overgenomen.

de originele Délie wordt simultaan onderworpen aan een Kathedraalse Lezing in het Scève programma dat NL parafrasen en geannoteerde vertalingen uitvoert.

het dizain van Scève is een oude Franse dichtvorm die na hem in onbruik raakte ten voordele van het sonnet. het telt 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema ababbccdcd.

in de nu twaalfjarige dans rond de afwezigheid van LAIS werd en wordt er bijwijle ook geflirt met AI gestuurd schrijven en worden er experimentele uitvoerpoorten getest naar beeld en geluid.

bij RADIO KLEBNIKOV kwamen er onder instigatie van de onvermoeibare Arnout Camerlinckx reeds prachtige voordrachten uit LAIS tot stand, een proces dat het schrijven zelf enorm in goede zin heeft beïnvloed. dank u en bravo, Arnout en iedereen bij RK!

https://radioklebnikov.bandcamp.com/music

RADIO KLEBNIKOV heeft op BANDCAMP een ruim aanbod van kwalitatief hoogstaande opnames, extracten uit de wekelijkse uitzendingen. RADIO KLEBNIKOV brengt een unieke, vernieuwende mix van live gelezen lyriek, muziek en geluidscollages.

i tjing hexagram

hexagram 54 歸妹 (guī mèi) “Het Huwende Meisje”

H A R U S M U Z E

333 – de afwijking heeft niks aan de regel

om de objectiviteit van de waarneming te redden ressorteert men, zo merken wij, nogal wel ’s tot de algehele dehumanisering van het perspectief, de rol, de positie, eender welke kwaliteit van de ‘waarnemer’.

een ‘waarnemer’ kan dan een potlood zijn ten opzichte waarvan de hand van de spreker beweegt [neemt een Rovelli pose aan; het afwezige publiek slaakt een diepe zucht] maar

in die opstelling is men dan nooit erg consequent want voor een potlood mag de spreker nog uren blijven kwebbelen over ‘snelheid’ en ‘lijnen’ en wat-al-niet.

welke betekenis heeft dan nog, voor dat potlood dus, of anderszins voor u en mij, de vaststelling dat ‘iets’ zich enkel in bepaalde spectra ‘gedraagt’ als een ‘kwantumoppervlak’ ?
wanneer de definitie van zulk een kwantumoppervlak een vergelijking blijkt te zijn die opgebouwd is uit ons begrip van 1 tot de (zover de stijgende massa van het kleiner wordende deeltje (dat we hypothetisch opdelen zolang de cijfers het toelaten dat er nog licht ontsnapt aan het hypothetische deeltje)) macht? is het potlood nog mee?

het is ‘discrete‘ (korrelig), maar korrelig voor wie? en zijn die hypothetische deeltjes daadwerkelijk ‘bouwstenen’? is er een tijdsverloop nodig die dergelijke deeltjes doet ‘samenkomen’ tot hun huidige staat? is die tijdsduur groter of kleiner dan 14 miljard jaar? t.o.v. welke ‘waarnemer’?

op een bepaald punt zal men toch het Zijn van de Dingen moeten opgeven.
of doet men dat al en zegt men het niet? laat men ons plonzen als kindjes met de vlakke hand in het badje? ik ken haast niks van fysica. maar is het dan enkel daar belangrijk en evident en vooral niet langer als er in de ‘echte’ wereld mensen sterven omdat andere mensen hun Dingen willen Hebben omdat zij zelf zo belangrijk ‘Zijn’? stopt de waarheid van de wetenschapper net als ieders waarheid aan de drempel van het eigen huis? wordt het denken daar net iets te lastig?

’t zal aan mij liggen.
of aan mijn Harusmuzeke.
ze wil trouwen vandaag, blijkbaar.

wat is dat, overigens, ’trouwen’, voor een imaginair orakel?

392 – waanzin is de waanzin van de rede
406 – elk veld is gehavend, elk anker telt

revised & compiled by dv@BKF

de HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakel, het Beginsel van een NKdeE generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.

NKdeE Tarot

steunabonnement (gift) :
IBAN BE22 7340 2968 5847 BIC KREDBEBB

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt.

Geef een reactie

NL EN FR RU ZH-CN AM
%d bloggers liken dit:
This website uses the awesome plugin.