Categorieën
collage Harusmuze LAIS NKdeE Tarot P'Tix

BJc

T:P-Kn IT:64

P’TiX
P’TiX BJc – ‘it went that way’

over P’TiX

P’TiX is een educatief, grafisch NKdeE programma dat van accidentele en intentionele invoer middels intuïtieve, semi-bewuste visuele projecties van de gebruiker (proefpersoon/patient/tekenares) elke dag minstens 1 narratieve potloodtekening produceert in een vierkant formaat.

P’TiX Basics

– de code van drie letters in de titels van de uitvoer is de datum van publicatie in een eigen formaat van de NKdeE.

– de accidentele invoer bestaat 52 vlekken in Oost-Indische inkt en bister gemaakt door de gebruiker.
de vlekken werden met een glasplaat op verloren kartonpapier afgedrukt, een procédé waarover de gebruiker geen enkele controle heeft en ze zijn ook in een duur gemaakt (minder dan 5 minuten) die geen intentionaliteit toelaat.

– elke dag wordt 1 vlek ‘nagetekend’ tot een niet nader bepaalde gelijkenis. de gebruiker is geheel vrij op welke manier en in hoeverre/hoelang zij de invoervlek wil ‘natekenen’.

– een volledige cyclus van het programma bestaat uit 52 dagen/tekeningen. een uitvoercyclus is pas geldig als er geen hiaten zijn in de productie.

– het P’TiX programma kent een aantal varianten waarbij de ervaring opgedaan in de dagelijkse routine wordt toegepast op andere invoer. de uitvoer daarvan wordt desgevallend benoemd met [XXX]+ ‘Extra’ waarbij XXX staat voor de lettercode van de dag waarop de uitvoer geproduceerd werd.

P’TiX invoer
12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152
Klik op het cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken.

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEX

gedicht
LAIS CCXCIX
Het wou schoonheid schoonheid laten raken
wimpers strelend langs de lippen, wang aan oog,
zacht, haar lichaam zee, haar lust een baken.
  Beweging is geen doel van dit betoog.
  Zij was moment waarin het ooit bewoog,
straal waarin het licht zichzelf betekent,
een stroom die in de stroom zichzelf herkent,
weerwoord in de zin van dwaas verlangen,
geheim dat met een zucht haar naam bekent.
  De aarde breekt, barst, brult de gezangen.


13-04-2015 verwerkt op 19-02-2021, rev. BJc

LAIS is de geschiedenis van een verwording. het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden. het ego van de auteur sterft in wansmakelijk zelfbeklag als god in ’t diepst van zijn gedachten, het schrijven zelf echter wil van geen wijken weten.
‘het’ rest, begraven in het desolate landschap van een dode taal maar argeloze lezers wekken het sporadisch tot de hel van een onmogelijk leven.

LAIS wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders. het werk zal uiteindelijk uit minimaal 449 dizaines bestaan.

LAIS is dan ook in zekere zin een update van de DELIE van Maurice Scève, een complex werk gepubliceerd in 1544, waarvan alvast de strikte vorm en het aantal dizaines werden overgenomen.

de originele Délie wordt simultaan onderworpen aan een Kathedraalse Lezing in het Scève programma dat NL parafrasen en geannoteerde vertalingen uitvoert.

het dizain van Scève is een oude Franse dichtvorm die na hem in onbruik raakte ten voordele van het sonnet. het telt 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema ababbccdcd.

in de nu twaalfjarige dans rond de afwezigheid van LAIS werd en wordt er bijwijle ook geflirt met AI gestuurd schrijven en worden er experimentele uitvoerpoorten getest naar beeld en geluid.

bij RADIO KLEBNIKOV kwamen er onder instigatie van de onvermoeibare Arnout Camerlinckx reeds prachtige voordrachten uit LAIS tot stand, een proces dat het schrijven zelf enorm in goede zin heeft beïnvloed. dank u en bravo, Arnout en iedereen bij RK!

https://radioklebnikov.bandcamp.com/music

RADIO KLEBNIKOV heeft op BANDCAMP een ruim aanbod van kwalitatief hoogstaande opnames, extracten uit de wekelijkse uitzendingen. RADIO KLEBNIKOV brengt een unieke, vernieuwende mix van live gelezen lyriek, muziek en geluidscollages.

i tjing hexagram

hexagram 64未濟 (wèi jì) “Vóór de Voleinding”

H A R U S M U Z E
未濟

226 – zonder het te zijn kunnen we niet praten

voor wie de ‘verhetting’ van het lyrische ‘ik’ in LAIS maar niks vindt: het lange termijn effect van de taal op elk humane individu als representant van een genus, is een ‘vertaling’ van de beslotenheid van de subjectiviteit naar de ‘neutrale’ objectiviteit van het begrijpelijke, een verarming dus.

taal informeert, informatie vernietigt.

en de mens kan enkel volgen wat de taal hem voorschrijft, want het talig geïnfecteerde is meteen fataal afhankelijk van de infectie.
niet in het ijle dat zich buiten de tijd zou bevinden (transcendentie, in een paradijs boven het leven verheven) maar in de volle beleving van de duur (bij het verlaten van het ego, in de volle beleving van de immanentie), in het moment dat zich daar als bij gratie kan voordoen, kan het individu nog ontsnappen aan die wetmatigheid.

de ‘gevangenis’ van het immanente impliceert ook dat je de taal niet kan ‘wegdenken’, het bewuste denken is immers ‘zijnsverbonden’ met de taal. we worden al een ‘het’ van het moment dat we beginnen te denken: zonder een beetje ‘het’ te worden, kan er niet gepraat worden.

Harusmuzes
zonder commentaar:
424 – soep met brood is ook best lekker eten
432 – iets onvergetelijks onthoud je niet

de HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakel, het Beginsel van een NKdeE generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.

NKdeE Tarot

steunabonnement (gift) :
IBAN BE22 7340 2968 5847 BIC KREDBEBB

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt.

Geef een reactie

NL EN FR RU ZH-CN AM
%d bloggers liken dit:
This website uses the awesome plugin.