Categorieën
Grafiek Harusmuze

Harusmuze #484

het onheil gebeurt tijdens het oordeel

22B133

484 – het onheil gebeurt tijdens het oordeel

hexagram 1 (qián)“Kracht”

invoer

Harusmuze #188: de aard van het gebeuren gebeurt

commentaar

er zijn koeweiden, voetbalvelden en autostrades volgeschreven over de ware aard van het Kwaad en of dat wel bestaat enzoverder. de Gignomenologie, de Bewegingsleer van de NKdeE is daar eenduidig over: het is ontegensprekelijk zo dat er allerlei prul gebeurt dat we liever niet zouden zien gebeuren maar het poneren van ‘het kwaad’ of het benoemen van iemand als ‘kwaadaardig’ is in de stelling zelf, in de benoeming een kwaadaardig gebeuren, een onheil.

net als met de naamgeving ‘Kunst’ vinden wij het gezonder om tot nader order het benoemen van Goed en Kwaad te verbannen uit ons taalgebruik.
‘Kunst’, ‘Goed’ en ‘Kwaad’ zijn voor ons ontologismen: sjankers van het Zijn die enkel zichzelf propageren en de taal en het denken verzieken.

het ‘Kwaad’ is wellicht een van de ‘meesterwerken’ van het Zijn, het Zijn heeft het Kwaad zo briljant in de wereld gebracht dat het Zijn zelf er een glans van Noodzakelijkheid door heeft verworven. het Zijn moet zijn omdat het Kwaad er toch is. God bestaat omdat er zonde is.

met het Goede, zeker het Goede uit de Platoonse grotshit, is het uiteraard idem dito. mensen toch, vrienden, kinders: we hebben dat niet vandoen è! ’t is zo al erg genoeg!

Kierkegaards beschouwingen over de Erfzonde in ‘Het Begrip Angst’ kunnen hier van nut zijn als referentie, al was het maar om dit soort redenering ’s van een ander te horen.
elke benaming van iets of iemand als ‘kwaad’ is een vervloeking en brengt daardoor het kwaad in de wereld door middel van de taal. de wijze zal daarom vertrouwen op zijn intuïtie van het nakende dilemma, het afgedwongen oordeel dat er zit aan te komen en in afschuw de blik afwenden, dan wel dwars doorheen de eisende vraag tot veroordeling als kwaad het gebeuren te bestaren en tot bedaren pogen te brengen zonder ‘het kwaad kwaad te laten zijn’ door het als dusdanig te benoemen.

dilemma’s moet je voor zijn, verhinderen. dilemma’s gebeuren als patstellingen, je mag het niet zover laten komen.
als er zich een dilemma aandient (de prognose daarvan is op weg om een ethische wetenschap te worden) zoals het Kwaad dat wil benoemd worden als Kwaad dan kan je beter een uitweg verzinnen voordat je alleen maar dat pad op kunt gaan. dilemma’s zijn denkfouten, slechte gewoontes, een vorm van vadsigheid eigenlijk, want je had het kunnen zien aankomen.

om een ietwat extreem, confronterend voorbeeld te geven: een kwaadaardig gezwel onderscheid zich om louter medische redenen van een goedaardig gezwel, maar alles wat er gebeurt dat de dood van een persoon kan veroorzaken, bv ‘kanker’ als ‘kwaad’ benoemen veroordeelt de persoon zelf omdat het dan het ‘kwade heeft’ en het enig mogelijke ‘goede’, de onsterfelijkheid, nooit kan bereiken.
kanker is kak, maar kak gebeurt nu eenmaal, elke poging om die ziekte of een andere ziekte te demoniseren is een volstrekt nodeloos versterken van de ‘schuldenlast’ van de zieken, want wie het kwade ‘heeft’, heeft, in het als oordeel uitgesproken denken, niet het goede (gedaan).

hetzelfde geldt overigens voor de al te vaak gepersonaliseerde ‘dood’, een der meest meelijwekkende manieren om met de onvoorspelbaarheid van de spatio-temporele coördinaten van het onvermijdelijke overlijden om te gaan.

als je dan toch een vijand nodig hebt, iemand die je voor de ogen van iedereen kan demoniseren om zo de bijval te oogsten die waarschijnlijk jouw achterliggende behoefte is, ga dan ’s lekker ouderwets fallisch-concurrentieel sporten ofzo è.
zweet het uit, laat het man(wijf)dier even uit de gedachtenmummie, de talige inwikkeling en verpletter je sportieve opponent.
of bijt in het zand.

geef hieronder uw eigen commentaar op deze uitspraak van de Harusmuze.
die wordt dan opgenomen in de volgende Omwenteling 1alle teksten van de NKdeE worden in lussen van herschrijfprogramma’s opgenomen. zo’n revisie/herschrijving noemen we in de Gignomenologie een Omwenteling
vermeld uw mailadres als u persoonlijk antwoord wil krijgen (uw mailadres wordt niet publiek gemaakt)
vermeld uw website als u een link daarnaar bij uw commentaar wenst

Noten[+]

Geef een reactie