Categorieën
Grafiek Harusmuze

Harusmuze 374

als ’t hier te duur is, moet je naar elders

22B120

374 – als ’t hier te duur is, moet je naar elders

hexagram 57 (xùn) – “Wind”

Sun (巽) – “Sjun” – zachtaardigheid, flexibiliteit – “Sjun maakt je flexibel als bamboe”

https://en.wikipedia.org/wiki/Bagua#/media/File:DualerAufbau.JPG

凡益之道 與時偕行

De HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakelprogramma, het Beginsel van een generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.
De dagroutine ervan (20 min tot 1-2u praktijk’, 2-20 min leestijd) biedt de gebruiker ook een dagelijks hernieuwde kennismaking aan met de immens rijke denkwereld van de I Tjing

input

https://dirkvekemans.be/2018/08/30/harusmuze-74/

commentaar dv@YFa

de mens is een verteller: wij kwantificeren wat wij waarnemen.
op basis van de intensiteiten van onze waarnemingen, in de vorm van complexe recursies, attribueren wij waarde aan de waarden van onze waarnemingen die meteen ook waardebepalingen worden.

een alcoholicus heeft in elke kamer de alcohol zien staan.

het verglijdende veld tussen gewenning en verslaving maakt onze soort trouwens ook vatbaar voor ideologische indoctrinatie die ons effectief verblindt, want onze waarnemingen gebeuren volgens routines, gewoontes die deels ook zijn aangeleerd.

op die wijze, recursief, stratifiëren wij het ons omringende met onze kwalitatieve functies die hun data uitwisselen: de verteller vertelt de vertellende vertellers wat zij vertellen willen. enzoverder. niemand ziet ‘dezelfde’ wereld, de wereld gebeurt voor iedereen wel ongeveer hetzelfde, maar het Zijn ervan is een overbodige ideologie in functie van de nijd, het hebben van de gekwantificeerde Dingen.

aan dat vertellen van ons, evenwel, is geen ontkomen: wat ons betreft is de noodzakelijkheid van de kwantificatie een natuurwet, net zoals we het ons omringende ook slechts vatten kunnen door onze verklarend becijferende natuurkunde en onze optellende mathesis: de basis van elke vertelling. of, zoals Vaihinger het stelde: zonder fictie, zijn ‘Alsof’, zou heel ons bestel binnen de kortste keren instorten.

we kunnen dat ook zonder pardon (en: ‘without further ado‘ fr: ‘sans fontonten‘) stellen dat wij de facto leven in de GeldRuimte, een kosmos bepaald door een vijf-dimensionaal coördinatenstelsel (1xtijd+3xruimte+1xkapitaal).

de beste manier om het verschil van de GeldRuimte met de TijdRuimte zoals de fysica die beschrijft te vatten is met een voorbeeld uit onze dagelijkse realiteit, Google Maps:


de afstanden Tienen-Leuven en Tienen-Bekkevoort zijn ongeveer gelijk in de TijdRuimte van de fysica, in de NKdeE GeldRuimte, in mijn universum, is het overbruggen van de afstand Tienen-Bekkevoort aanzienlijk duurder en die ‘natuurlijke’ kwantificatie heeft al eeuwen een zelfbestendige aandrijving die zich letterlijk ingegraven heeft in het landschap, als een rastering.

alles (een fictie) heeft zijn prijs (een fictie in de vertelde fictie). dus als je iets wilt kopen dat je hier niet kan betalen, moet je naar elders in de GeldRuimte. hoe doe je dat?

  • de eenvoudigste (en dus de goedkoopste) manier om u te verplaatsen in de GeldRuimte is: wachten. immers: de tijd gaat vanzelf, het Rot rukt op, en alles wat nu pokkeduur is rot, en blijft rotten, door en door en verder tot het spotgoedkoop is.
  • in het algemeen geldt ook de NKdeE Natuurwet: wat korter bij is, is goedkoper. dus de tweede goedkoopste manier om iets betaalbaar te maken is er naartoe gaan.

enzoverder.


de GeldRuimte, het concept, en het gebruik ervan heeft enkelen in de luchtvaartindustrie schatrijk gemaakt, maar het deugt uiteraard niet voor de fysica.
het verruimt wel voor menige andere doeleinden de blik, zo mocht ik ervaren, en het verrijkt alleszins het troebele in de woelende gedachten regelmatig met een weelde aan inspirerende handleidingen.

rev. dv@CBA

Geef uw commentaar

Uw interpretatie van of commentaar op deze uitspraak van de Harusmuze is erg welkom. Plaats die gewoon als ‘reactie’ onderaan deze post.
Bij validatie wordt uw inzending dan bij de eerstvolgende revisie van dit bestand onder dit kader toegevoegd.

de
Neue Kathedrale des erotischen Elends
wil onafhankelijk blijven publiceren, zónder subsidie of commerciële sponsors
en dus ook zónder (al dan niet verdoken) exploitatie van gebruikersdata
en geheel vrij van reclame.

steun de NKdeE en de Vrije Lyriek
en koop een Radio Klebnikov CD op BANDCAMP:

~

copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

dit werk is met liefde opgedragen aan de arbeider, huizenbouwer, muzikant en kunstschilder Julien Vekemans (26/06-1940 – 09/11-2007)

contact: dirkvekemans@yahoo.com

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.

This website uses the awesome plugin.