gedicht
glaslink
Booischot 1969. zon hangt in de haag, zijn
spuug druipt en glinstert. wit linnen kraakt
strak rond de moederdraad. het maakt het.
vóór de mensen was er blauw.
daarna het rood van de tong en meikevers.
het solfert zonder lucifer, de stank wordt
essence van lucht en Union Match.
keverpootjes schieten telkens weer uit
het doosje. snel, doe het toe!
de kat zit binnen in haar wormen te poezelen.
het wachten wacht in een leegte vol van
luisterrijke ritselingen.
het vergrijpt zich aan glinstering, een glasscherf kerft
de lijn op de arm. hoog een rode krab spat
op het groen en het wit en het blauw
bezeilen met woord en al de hemel.
hoe wonderschoon is niet het schip. het vliegt.
wilde wervelingen worden met kleuren aangedaan
tot de pijn het einde van de schreeuw aantikt. stik:
niemendal heeft het litteken weer aangeklikt. op.
weg.
haar lichaam leunt, haar tong krioelt.
het weigeren strandt in een gesloten bar
waar een Duitse zeeman haar gebaren
geeft die het bevaren kan.
hij stoot en barst, zinkende al verorbert
het rot zijn wrak en het druipt meanderend
grauw langs het bot van haar bil.
voor HET
HET
is de prequel op LAIS, de
Geschiedenis van een Verwording
inhoud
- opdracht
- het
- wachet auf
- paraloog
NKdeE 2023 – Public Domain
P’TiX

OVER P’TiX
P’TiX is een artisanaal grafisch programma waarbij gebruikers (‘kunstenaars’) per dag minstens één verhalende potloodtekening in vierkant formaat maken van één van de 52 invoervlekken in inkt en bister.
de uitvoer kan worden gebruikt voor educatieve doeleinden en is gratis beschikbaar.
de tekeningen zijn gegarandeerd 100% handmatig, de computer wordt alleen gebruikt voor het scannen en inkleuren, zonder wijzigingen in de oorspronkelijke tekening1als ‘watermerk’ om de authenticiteit te garanderen werden de door een defect in de scanner veroorzaakte ‘strepen’ in het bewerkingsproces behouden..
de uitvoer kan ook worden gebruikt om Deep Learning-modellen optimaal te trainen in de tekenkunst, zodat uiteindelijk iedereen zijn eigen visuele taal en grafische stijl zou kunnen ontwikkelen op manieren die voorheen ondenkbaar waren.
downloadbare sets van de tekeningen zijn in voorbereiding.
P’TiX moedigt, als creatieve tekenmethode, het maken van fouten en het leren daarvan aan 2in het tekenen, net als in de (geïmproviseerde) muziek, bestaan er geen fouten. als je een ‘fout’ maakt herhaal je die gewoon tot het een nieuwe regel is, er schuilt een lichte vorm van rebellie in de code van de routine, waardoor het een bron van eindeloos tekenplezier en meteen ook een therapeutische uitlaatklep is en kan zijn.
Vanaf CHd (30 augustus 2023) werkt het P’TiX programma als abstraherende ‘aquarellenfabriek‘. Elke tekening op basis van een vlek wordt de volgende dag ingekleurd met waterverf en op de derde dag bijgewerkt met Oost-Indische inkt. De brute inkleuring wordt gebruikt in het Collage 2.0 programma.
NKdeE 2023 – copyright:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
Translated with DeepL – rev. dv-ChatGPT@CEB
P’TiX invoer TABEL
Klik op het PI-cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken:
blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer
rev. ChatGPT-dv@CEC
i tjing hexagram
hexagram 26 –大畜 (Ta Tsjoe) – “Groot Vergaren”
geheugendeuntje: “Ta Tsjoe, da’s veel vee!”
H A R U S M U Z E
大畜
445 – helden zijn erg gevaarlijke sukkels
419 – ’t gebeuren gebeurt nooit zoals het hoort
413 – de poort is weg voor wie er door gaat
277 – begrip betaal je, verstaan is gratis
203 – verfoei de praal, minacht het pronken
125 – het wilde woeden brengt het schone rust
compiled by dv@CAF
Tarotkaart van de dag

~
copyright ‘ViLT //dagwerk van dirk vekemans’:
CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication
dit werk is met liefde opgedragen aan de arbeider, huizenbouwer, muzikant en kunstschilder Julien Vekemans (26/06-1940 – 09/11-2007)
contact: dirkvekemans@yahoo.com
VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt. Met opzeglink in elke mail.
Noten