Categorieën
collage Harusmuze LAIS NKdeE Tarot P'Tix

BJS

T:WP IT:33

P’TiX
P’TiX BJS – ‘retreat’

over P’TiX

P’TiX is een educatief, grafisch NKdeE programma dat van accidentele en intentionele invoer middels intuïtieve, semi-bewuste visuele projecties van de gebruiker (proefpersoon/patient/tekenares) elke dag minstens 1 narratieve potloodtekening produceert in een vierkant formaat.

P’TiX Basics

– de code van drie letters in de titels van de uitvoer is de datum van publicatie in een eigen formaat van de NKdeE.

– de accidentele invoer bestaat 52 vlekken in Oost-Indische inkt en bister gemaakt door de gebruiker.
de vlekken werden met een glasplaat op verloren kartonpapier afgedrukt, een procédé waarover de gebruiker geen enkele controle heeft en ze zijn ook in een duur gemaakt (minder dan 5 minuten) die geen intentionaliteit toelaat.

– elke dag wordt 1 vlek ‘nagetekend’ tot een niet nader bepaalde gelijkenis. de gebruiker is geheel vrij op welke manier en in hoeverre/hoelang zij de invoervlek wil ‘natekenen’.

– een volledige cyclus van het programma bestaat uit 52 dagen/tekeningen. een uitvoercyclus is pas geldig als er geen hiaten zijn in de productie.

– het P’TiX programma kent een aantal varianten waarbij de ervaring opgedaan in de dagelijkse routine wordt toegepast op andere invoer. de uitvoer daarvan wordt desgevallend benoemd met [XXX]+ ‘Extra’ waarbij XXX staat voor de lettercode van de dag waarop de uitvoer geproduceerd werd.

P’TiX invoer
12345678
910111213141516
1718192021222324
2526272829303132
3334353637383940
4142434445464748
49505152
Klik op het cijfer om de invoer met hun uitvoer tot nog toe te bekijken.

blader invers chronologisch door alle P’TiX uitvoer

P’TiX INDEX

gedicht
LAIS CCCV
Gitzwarte bevlekking der luchten biedt
de nacht, zodat het in hertekend land
zich verschuilen kan. Ondeelbaar verdriet
sorteert gelaten de letters in de hand.
  Doeken zet het in lichterlaaie, zand
worden rotsen en tongen tentakels
met de kleefgreep der trieste verzinsels
die het gaar kookt als alen op een spoel.
  In het nachthart brandt solitair een els.
  En niets van dat al wekt enig gevoel.

LAIS is de geschiedenis van een verwording. het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden. het ego van de auteur sterft in wansmakelijk zelfbeklag als god in ’t diepst van zijn gedachten, het schrijven zelf echter wil van geen wijken weten.
‘het’ rest, begraven in het desolate landschap van een dode taal maar argeloze lezers wekken het sporadisch tot de hel van een onmogelijk leven.

LAIS wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders. het werk zal uiteindelijk uit minimaal 449 dizaines bestaan.

LAIS is dan ook in zekere zin een update van de DELIE van Maurice Scève, een complex werk gepubliceerd in 1544, waarvan alvast de strikte vorm en het aantal dizaines werden overgenomen.

de originele Délie wordt simultaan onderworpen aan een Kathedraalse Lezing in het Scève programma dat NL parafrasen en geannoteerde vertalingen uitvoert.

het dizain van Scève is een oude Franse dichtvorm die na hem in onbruik raakte ten voordele van het sonnet. het telt 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema ababbccdcd.

in de nu twaalfjarige dans rond de afwezigheid van LAIS werd en wordt er bijwijle ook geflirt met AI gestuurd schrijven en worden er experimentele uitvoerpoorten getest naar beeld en geluid.

bij RADIO KLEBNIKOV kwamen er onder instigatie van de onvermoeibare Arnout Camerlinckx reeds prachtige voordrachten uit LAIS tot stand, een proces dat het schrijven zelf enorm in goede zin heeft beïnvloed. dank u en bravo, Arnout en iedereen bij RK!

KOOP
een RADIO KLEBNIKOV ALBUMhttps://radioklebnikov.bandcamp.com/music

RADIO KLEBNIKOV heeft op BANDCAMP een ruim aanbod van kwalitatief hoogstaande opnames, extracten uit de wekelijkse uitzendingen. RADIO KLEBNIKOV brengt een unieke, vernieuwende mix van live gelezen lyriek, muziek en geluidscollages.

tlestenifs

#tlestenifs is een pop-up collageprogramma met vier weken lang invoer van de krant Het Laatste Nieuws. het programma stopt vanzelf.

i tjing hexagram

hexagram 33 (dùn) – “Terugtrekken”

H A R U S M U Z E

29 – de rots bemost, de zee mengt blauw met rood

de lievelingskleur van de Kathedraal is purper.

64 – het begrip begrijpt niets, het wil grijpen

‘het kunnen vatten’ is al wat beter, ‘het snappen’ is een egocentrisch vluggertje en ‘het voelen’ is samen met ‘er geloof aan hechten’ helaas voor de meesten onder ons te hoog gegrepen.

135 – zie het zwijgen, dan voel je de woorden
332 – WIE HET WIL, KRIJGT HOOGUIT DE HELFT ERVAN
398 – hou op afstand wat je genezen wil

ook in de ‘werkelijkheid’ – de wereld die zich laat leiden door het dictaat van het Zijn, is gezondheid een niet absoluut kwantificeerbaar gegeven.
net als bij het Oud-Griekse ‘pharmakon’ geldt hier de identiteit van de kwalificerende tegenstellingen: ‘ziek’ en ‘gezond’ staan net als ‘geneesmiddel’ en ‘vergif’ op een zelfde cirkel die door het gebeuren spiraalt. elke kwalificatie is in gedurige oscillatie tot ze instort bij de uitspraak, het verdict, in dit geval: de diagnose.

het moment kwantificeert de kwaliteit tot ‘exacte’ informatie. informatie vernietigt de waargenomen kwaliteiten middels hun benaming.

wanneer je merkt dat je een Lichaam (een proces, een levensvorm, een organisaties) wil ‘genezen’ is je waarneming al door je kennis van de ‘ziekte’ geïnfecteerd: enkel door afstand te houden kan je het proces, de levensvorm nog in de gezonde staat waarnemen waarnaar je denkt het te moeten terugbrengen.

vaak zal je dan zien dat wat jij aanvankelijk als ziekte waarnam, eerder een genezingsvorm is voor een ongemerkte kwaal die daar logisch en/of temporeel aan voorafging, zonder daarvan de oorzaak te moeten zijn (jij bent toch ook niet het gevolg van de ziekte die je ziet?).

elke diagnose opent een eindeloze reeks van diagnoses.

soms zal je dus wat men symptomen noemt eerder moeten aanmoedigen, stimuleren om de ‘genezing’ te bespoedigen. bij een psychotische episode bijvoorbeeld wordt de ‘patient’ vanwege de vaak dramatische impact op het gedrag steevast als ‘lijder aan de ziekte van de psychose’ verdoofd en behandeld in functie van het onderdrukken van de psychotische druk, vaak helaas ook met gruwelijke olifantenmiddelen die meer schade aanrichten dan dat ze de gezondheid bevorderen.

de lectuur van het werk van Jean Oury én persoonlijke ervaring bevestigden ons vermoeden dat er betere resultaten zouden kunnen geboekt worden wanneer men in een beveiligde omgeving ‘de psychose z’n gang kan laten gaan’.
wat wij ‘psychose’ noemen is immers de natuurlijke ‘genezingsmethode’ van de Humane Triade (het NKdeE begrip van ‘de mens’: een dynamische cluster rond de polen van de Geest, het Lichaam en de Ziel (=vlees, materie) bij een opgelopen mentaal trauma.

wetten en praktische bezwaren maken zulk een aanpak de facto onmogelijk in de huidige constellatie. het is overigens voor dergelijke ‘patiënten’ niet echt aangewezen om effectief te genezen, want de respons van de samenleving in het algemeen en de ‘dierbaren’ van de ‘patient’ in het bijzonder op dergelijke genezing is een bepaald ontnuchterend vertoon van genadeloze humane wreedheid: een waanzinnige behoort immers waanzinnig te blijven, het initiële verdict was immers definitief.

in een zwakkere maar toch ook al behoorlijk desastreuze vorm merk je dat maatschappelijk verbod op genezing ook bij mensen met een verslavingsproblematiek: de verslaving mag dan erkent zijn als ‘ziekte’, een genezing na behandeling is slechts een ‘voorwaardelijjke invrijheidsstelling’, de patient hoeft niet te rekenen op een volledige rehabilitatie, het label van de alcoholicus is onuitwisbaar, al lijkt het onzichtbaar.

‘waanzinnigen’ zijn voor het leven ‘naakte mensen’ in de zin van Agamben: zij staan, in de werkelijkheid van het Zijn, voor eeuwig en altijd buiten de werking van de humane rechtvaardigheid: het is wat het is, zotten zijn zotten. en al te dure bejaarden worden met anti-psychotica zot gemaakt om ze vervolgens tot de dood hen verlost te verdoven en met volslagen willekeur te behandelen.

althans: aldus vertoont zich tenminste op dit ogenblik de ‘werkelijkheid’ van het Zijn aan schrijver dezes.

we onthouden: gezondheid en ziekte vormen een dynamische balans in het verloop (de afloop) van het Rot, die door de waarneming (diagnose) wordt verstoord.

compiled by dv@BKP

de HARUSMUZE is een eigentijds interactief orakel, het Beginsel van een NKdeE generatief schrijfprogramma gebaseerd op het Boek der Veranderingen, de I Tjing.

NKdeE Tarot

steunabonnement (gift) :
IBAN BE22 7340 2968 5847 BIC KREDBEBB

VOLG dirkvekemans.be
Vul je mailadres hieronder in en je krijgt elke dag het werk zo in je mailbox, gratis. jouw mailadres wordt verder niet gedeeld, gebruikt of anderszins bekend gemaakt.

Geef een reactie

NL EN FR RU ZH-CN AM
%d bloggers liken dit:
This website uses the awesome plugin.