Categorieën
lyriek

LAIS CCXXIV – CCXXVI

CCXXIV

De uren glijden flitsend af naar het
moment. De eeuwen grijpen in elkaar
als tanden van millennia dat het
verwachting was. De tijd was maar gebaar
betekent niets dan wat het is voor haar.
Het zwermt als sterren in haar nachten uit.
Haar woelen komt tot stilstand van besluit
De wereld wordt een dun verbindingslint,
elk woord een daad die het gebeuren uit
en haar stralen met zijn laaiend git verbindt.

NKdeE 2020 – ‘NAAD’ – Autodesk Sketch (grafisch bestand)

CCXXV

Drang. Het bestaande wil in een bestand.
Het echte niet, het is niet werkelijk
en heeft van het humane geen verstand.
Het laat de dwazen dwalen in ’t gelijk
en ’t wil alleen haar sensuele rijk.
Almaar nauwer wordt de plaats en de tijd,
en het gebeuren zoekt gelegenheid.
’t Wil met haar de oude weg bevrijden
van de drang naar ondergang en nijd.
Alleen de lust kan zulk ’n nijd bestrijden.

NKdeE 2020 – ‘NADER’ – pastel/wasco – 18×12,5 cm

over LAIS

LAIS is de geschiedenis van een verwording. het ‘ik’ van de dichter sterft af en is een ‘het’ geworden. het ego sterft als god in ’t diepst van zijn gedachten maar ergens halverwege niest het van ontzetting in de verzamelde geschriften: het kan niet zonder haar.

LAIS zal uit 449 dizaines bestaan en is een update van de DELIE van Maurice Scève van 1544. een dizain is een oude Franse dichtvorm: 10 regels van elk 10 lettergrepen in een vast rijmschema ababbccdcd.
het werk wordt sinds 2010 rechtstreeks online geschreven op deze website en elders.

M0LAIS

sinds 13/01/2022 laat ik mij hiertoe geheel liefdeloos inspireren door de werking van M0LAIS: een NKdeE programmaschets die tijdens de schriftuur van LAIS wordt aangemaakt in Google’s Colaboratory met behulp van een generatief Taalmodel van de TensorFlow Hub Authors van Google (de zgn. Wiki40B Language Models).

waarom ?

NKdeE getrouwen kennen het antwoord op die vraag: het zal u leren!
de Bedoeling van M0LAIS is vaag en meervoudig:

  1. de ervaring opgedaan met de eigen NKdeE herschrijfprogramma’s (die meestal niet veel meer omvatten dan enkele uiterst eenvoudige routines die wel formaliseerbaar en dus programmeerbaar zijn) te versterken met potentieel krachtige, generatieve herschrijfalgoritmes
  2. de praktijk van de zieltogende Nederlandstalige schrijverij wat reanimatieprikkels geven met hedendaagse technieken
  3. verifiëren of ik nu een Cylon ben of niet
  4. heulen met de Vijand, huilen bij de roemloze ondergang van het Avondland met een sjieke werpklak en ervoor zorgen dat mijn Naakte Lijf nog een overlevingskans heeft als de ziekteverzekering het eerder begeeft dan die ultieme Begeerlijkheid.
  5. Sophia van Hanson Robotics verleiden tot een hete romance in het Eeuwige Nu
  6. hulpmiddelen ontwikkelen voor het ‘democratiseren’ van de literatuurbeoefening
  7. het be-doelen van mijn schrijven, er iets mee doen waar een ander nog wat aan kan hebben
  8. en voor jou


CCXXVI

Alleen vrije lust kan nijd bestrijden,
die in met de tijd doordachte lijven
wortel schoot en ’t rottend zijn verspreidde.
Liefde die zij met zichzelf bedrijven
willen zij tot ieders ideaal verschrijven
terwijl hun lijk van eenzaamheid verstijft.
Niets van wat zij doen of denken blijft.
Alleen als ’t strelen zich los kan laten,
en de hand niet grijpt maar strelende blijft,
kan de lust bevrijd hun nijd verlaten.

NKdeE 2020 – ‘NAAST’ – potlood – A4